Connect with us

Анализ

Империята на Газпром отвръща на удара*

Публикувано преди

на

Докладът на комисията „Митов“ за прекратяването на доставките на газ от руския „Газпром“ през април т.г. ще бъде публикуван в сряда, 27 юли. Ако се съди по проекта, той ще бъде триумф на кремълската пропаганда и русофилството.

Той ще бъде на първите страници на вестниците, така че се подгответе. Утре (вторник, 26 юли) ще се проведе открито заседание на 14-членната Специална газова комисия, създадена от Народното събрание на 11 май, за да разследва обстоятелствата около прекратяването на доставките на газ за България от страна на „Газпром Експорт“, експортното звено на държавния руски гигант „Газпром“. Комисията, председателствана от Даниел Митов, бивш външен министър и член на парламента (депутат) от странно наречената партия „Граждани за европейско развитие на България“ (ГЕРБ), ще обсъди и финализира проекта на доклада на комисията. Прочетох внимателно проекта и мога честно да кажа, че той е истински шедьовър – шедьовър на пропагандата на Кремъл и на русофилството.

Определяне на понятието „русофилство“

А сега нека направим една квалификация, едно уточнение и няколко определения. Казах „русофилство“, но може би „кремлинофилство“ или дори „путинофилство“ би било по-точно. Те обаче са по-малко красноречиви в исторически аспект, така че нека се придържаме към „русофилство“ и да сме наясно, че го използваме като обобщение, но и в много специфичен смисъл.

Няма нищо общо с това да харесваш Толстой, Чехов, Чайковски или други велики фигури на руската култура: по този критерий трябва да призная, че самият аз съм „русофил“. Не става дума дори за вяра (или поне за надежда), че значителният и характерен потенциал за добро в руското общество ще бъде реализиран някога, някога, в колкото и далечно бъдеще да се намира – макар че трябва да призная, че напоследък тази надежда наистина се поизчерпва.

Не: под „русофилство“ разбирам склонността да се поставят на първо място интересите на Русия – така, както са определени от обикновено злонамерени и токсични руски управници – пред тези на собствената си страна и да се извлича голяма полза от това, както по отношение на властта, така и по отношение на личното богатство.

В този смисъл русофилството не е въпрос на чувства. Да, то е състояние на духа, суеверие, дори религия, но има и икономическа логика, икономическа психология, икономически модус на действие, набор от икономически предположения и икономически аргументи.

Една особеност отличава икономическата логика, която стои зад русофилството, от стандартните мотиви – пазарни, индивидуалистични – които движат обикновените хора.

Повечето хора се стремят да постигнат лично и семейно благополучие не за сметка на колективното богатство, а въз основа на собствената си инициатива, предприемачески риск и отговорност. Нашите русофили, напротив, без изключение, се стремят да постигнат своето индивидуално или колективно благосъстояние чрез участието си във властта, грандиозна корупция в големи проекти, финансирани с публични средства, или договори с държавни компании.

Обосновката не е сложна и тя дава достатъчно ефективни резултати, за да оправдае изразходването на 8 млрд. лв. за различни проекти, свързани с интересите на Кремъл, без видим резултат за обществото. Но междувременно липсващите пари са паркирани в джобовете и чекмеджетата на видни български политици, магистрати, депутати и държавни служители. Следователно, от гледна точка на индивидуалния или групов анализ на разходите и ползите, русофилите нямат равни на себе си в превръщането на властта в лично богатство. А нашите български русофили са може би най-убедените и ефективни русофили в света или поне те така си мислят.

Икономиката на русофилството: две основни характеристики…

И така, кои са отличителните черти на икономиката на русофилството? Бих посочил две.

Първата особеност е, че в началната фаза трябва да има голям проект, голяма идея, нещо, което да възбужда въображението, мащабно, решение на проблем от раз, за което се предполага, че може да зарази по-голяма част от българско общество. Трудно е да се намери по-добър пример за такъв Grand Design/Грандомански проект от АЕЦ „Белене“ – голям, скъп и рисков. С един замах Големите Проектанти предложиха да се реши несъществуващ проблем с предполагаемия бъдещ недостиг на електроенергия, тема, която по-късно прерастна в регионално „братче“ на енергийния империализъм на Кремъл, въплотен в делата на прокситата на кремълската политика и пропаганда в българския енергиен сектор.

Втората характеристика на русофилството? Почти пълно пренебрежение на финансовия и геополитическия риск при поемането на ангажимент и осъществяването на „текущия гранд проект“. Отчитането на такъв риск се предполага за всеки здрав разум. Когато България се ангажира дългосрочно с Кремъл като стратегически партньор, би било рационално да оцени и управлява геополитическия риск от бизнеса с Русия на Владимир Путин. Това би означавало да се получат гаранции, че Москва ще действа в рамките на правните и морални самоограничения, като се изключат разрушителни и деструктивни действия поне за достатъчно дълъг период от време, за да се възвърнат инвестициите на България в проекта. Това би означавало също така да се избягва всеки проект, за който е невъзможно да се застрахова срещу риск от неизпълнение на задълженията от руска страна.

Но това просто не беше направено. Разгледайте два проекта.

…два ключови проекта…

Единият е газопроводът „Турски поток“, който доставя руски газ за България и Югоизточна Европа през Черно море и Турция, заобикаляйки Украйна. Неизплатеният дълг на България във връзка с финансирането на този проект възлиза на 3 млрд. лв. Но приходите, които биха позволили изплащането му, са, меко казано, несигурни, пред вид намалените доставки на руски газ за всички основно европейски клиенти. Този геополитически риск е пряко свързан с Русия и днес е напълно неуправляем, като застрашава всяка бизнес сделка с участието на руска държавна или частна компания, докато Русия е във война с Украйна.

Другият пример е проектът за АЕЦ „Белене“, който вече споменахме. Той се сблъска с абсолютно същия проблем. България е инвестирала над 3,5 млрд. лв. в проекта под формата на закупено оборудване и направени разходи за строителство. И като резултат от войната всичко това вече е отписано като загуба, а нито един от тези активи няма особен шанс да стане част от действащо предприятие. Дори за крайния оптимист е невъзможно да си представи как точно руският „Росатом“ ще може да работи в страна от ЕС.

Това просто не трябваше да се случва. Последният опит за привличане на западен инвеститор в АЕЦ „Белене“ завърши, когато германската RWE се оттегли, тъй като не можа нито да направи задоволителна оценка, нито да смекчи по приемлив начин руския геополитически риск, свързан с проекта. Това би трябвало да накара София да бие тревога: фактът, че трезва и сериозна компания като RWE се отказва от проекта, е доста добър знак, че самият проект е лоша идея. Но не: малко след като германската компания си тръгна, българските русофили се позоваха на своята класическа мантра – че държавата трябва да инвестира, когато частният капитал не е заинтересован. По този начин, когато даден проект се окаже икономически неосъществим или нелогичен, се появява „националният интерес“, странно съвпадащ с кремълския и оправдаващ милиардите планирани загуби.

…и една предизвестена катастрофа

Сега обаче има и война, голяма и в съседство.

И така, можеше ли всичко това да се предвиди преди пет или десет години? Със сигурност можеше.

Не само че войната в Украйна беше предшествана от нахлуването в Крим през 2014 г. – което, нека бъдем откровени, беше заметено като тревожен сигнал. Освен това дългосрочната траектория на политиката на г-н Путин беше доста ясна от поведението на Русия още през първото десетилетие на този век – поне за онези, чиито очи са били отворени и които са си направили труда да обърнат внимание.

Но да не се отклоняваме. Може да се каже, че трябва да спрем да плачем за разлятото мляко и да се съсредоточим върху това, което трябва да се направи сега. Преди г-н Путин да задейства танковете си в Украйна, една от точките в дневния му ред беше нови дългосрочни договори за доставка на газ с руския „Газпром“. И, вярвате или не, но маневрирането около него в момента е в разгара си. В проекта на „Доклада Митов“ се твърди, че продължаването на преговорите и в крайна сметка подписването на такъв договор е било рационална стъпка за това правителството още през април!?

Към нов договор с Газпром – или договори?

Което поражда възможността, че това може да бъде рационална стъпка и в близко бъдеще. И също така повдига същия стар (напълно легитимен) въпрос: защо публичните пари и публичните компании са толкова важни за русофилите?

В края на краищата никой не е забранил на тези политици, които са толкова ентусиазирани по отношение на руския газ, като отделни лица или като група, да внасят руски газ чрез някой от над 35-те лицензирани търговци на газ в България. Нито дългогодишният премиер на ГЕРБ (и шеф на Даниел Митов) Бойко Борисов, нито Делян Пеевски, бизнес гуруто на Движението за права и свободи (ДПС), нито Корнелия Нинова, шеф на Българската социалистическа партия (БСП).

Според тях самите това не би трябвало да е проблем. Наличието на търсене на допълнителен газ е аксиома за тях, която не се нуждае от допълнителни доказателства. И всички те са съгласни, че руският газ е по-евтин от алтернативите. Така че двата основни елемента за печеливш бизнес са налице и дори без дългосрочни договори за продажба вносителите вероятно няма да имат проблем да пласират почти всички количества природен газ на двете газови борси в България.

Всъщност самият Газпром прави нещо подобно: Руският газ вече се търгува във все по-големи обеми чрез пълномощници на Газпром. Руският гигант се опасява, че след собственото си действие по спиране на газа, когато България отказа да го плати в рубли, ще бъде трудно да възстанови загубения си пазарен дял в България, поради което прилага стратегия за продажба на повече газ чрез „близки“ дружества като Wintershall Erdgas Handelshaus Zug AG (WIEE) – съвместно предприятие между германския Wintershall Holding AG (мажоритарна собственост на BASF Group) и ОАО „Газпром“.

Планът на Газпром за манипулиране на газовия пазар в ЕС е да дискредитира бивши стратегически партньори като Булгаргаз и да ги замени с повече от един резервен договор.

До момента, в който Кремъл реши да прекрати доставките на газ за България, „Газпром“ се ползваше със статут на монополист. Въпреки това, предвид усилията на правителството в оставка на министър-председател Кирил Петков да диверсифицира както маршрутите, така и източниците, Москва реши да изпревари събитията, преди пазарният дял на Газпром да се свие окончателно или да изчезне, и да изпревари най-лошия сценарий като свали българското правителство, като същевременно предизвика Булгаргаз както логистично, така и финансово. Лобистите на Газпром видяха в прекъсването на доставките на газ уникална възможност да атакуват правителството с обвинения в некомпетентност и небрежност по отношение на интересите на националната енергийна сигурност. Което прави сега чрез доклада на комисията на Митов.

Едно е сигурно: Газпром разруши по безспорен начин репутацията си на надежден доставчик на газ. Нещо повече, германският канцлер Олаф Шолц публично нарече Русия и „Газпром“ „ненадеждни“ партньори, което предизвика верига от събития в свързаните с това бизнес дейности по управление на риска и застраховане. В резултат на това стратегическият отказ на ЕС от руския газ е предрешен.

България би трябвало да знае по-добре след три едностранни и непредизвикани спирания на доставките на природен газ през последните 13 години. Днес е почти невъзможно да се убеди някой, че Газпром няма да го направи отново и отново. Застраховането на договор за доставка на газ с Газпром е мисия невъзможна и това трябва да бъде червена лампичка за тези, които ще обсъждат темите в Парламента и в правителството.

Войната в Украйна допълнително разми границата между корпоративните и търговските решения, от една страна, и политиката, от друга, в работата на Газпром и го постави редом с руската армия като инструмент на военните амбиции на президента Путин.

Днес нито един български или европейски политик не може да претендира за възможност да гарантира непрекъснати доставки на руски газ. Нито Шолц, нито Шрьодер, нито Радев, нито Борисов, нито Нинова, нито вожда на русофилите Малинов, нито който и да било. Още по-трудно е да се убеди обществеността в ЕС в моралната основа на този бизнес, а именно, че парите за газ, които се плащат на Газпромбанк – банката, която умишлено е пощадена от санкциите на ЕС, за да може да обслужва газови транзакции – не поддържат пряко и не финансира операциите на руската армия в Украйна. Нещо повече, това вече не може да бъде „бизнес както обикновено „, тъй като плащанията за газ ежедневно водят до стотици нови смъртни случаи, включително смъртта на деца, жени и възрастни хора.

Невъзможният за управление руски геополитически риск

Накратко, топ мениджърите на „Газпром“ – или поне вторият ешелон, тъй като истинският топ мениджър седи в края на една много дълга маса в Кремъл – трябва да се справят с факта, че компанията им има огромен проблем с репутацията и доверието. Те обаче ще получат известна утеха, дори надежда, когато излезе проекта за доклада на Специалната газова комисия: поне Борисов, Даниел Митов и Делян Добрев и по-голямата част от колегите им ги обичат.

Всъщност проектът на доклада показва докъде е стигнало завладяването и подчинението на сегашните депутати на интересите на Русия и „Газпром“.

Целта на доклада е да обоснове тезата на опозицията, че правителството и „Булгаргаз“ са могли да предотвратят газовата криза, ако се бяха съгласили да плащат в рубли (независимо от рисковете и санкциите, с които заплашва Европейската комисия), да възобновят преговорите с „Газпром“ за нов договор и да подпишат този договор. Между другото, правомощията на комисията „Митов“ бяха определени по начин, който ограничаваше разглеждането им до събитията от април и спирането на газа – изключвайки например въпроса защо през предходните десет и повече години (през по-голямата част от които управляваше ГЕРБ) не беше направено почти нищо, за да се намали уязвимостта на България от руския газов шантаж.

Сега е трудно да се съчетаят претенциите за „атлантизъм“ на основните вносители на проекта – политиците от ГЕРБ, ръководени от г-н Борисов и г-н Митов – с липсата в този проект на нито една дума за критика на използването от страна на Кремъл на намаляването на газа на Газпром като оръжие. Още по-забележителен е контрастът между отношението, което българското правителство и „Булгаргаз“ получиха в страната и в чужбина след като едностранно и наказателно бяха прекратени доставките само за Полша и България. Българското правителство получи огромна проява на солидарност и подкрепа от целия ЕС и НАТО, включително спешни доставки от САЩ и други партньорски държави. Но от привидно пронатовската вътрешна опозиция те получиха атаки с руски опорки, нулева солидарност и това в разгара на конфронтацията с противник, посветил се на нанасянето на щети и допълнителна финансова болка на българските потребители.

Всъщност, когато човек чете проекта, е трудно да избегне впечатлението е, че е писан в офисите на Газпром Експорт, толкова нескрита е неговата враждебност към правителството на Петков и Булгаргаз. Сякаш прекратяването на доставките на природен газ от страна на Газпром в края на април и неотдавнашните критики от страна на българската парламентарна опозиция са до известна степен координирани и обслужват припокриващи се цели.

Което не би трябвало да е изненада. Инфилтрирането на българския обществен живот от руски агенти на влияние след най-големия геополитически подарък, който България някога е правила на Русия – „Турски поток“, е толкова задълбочено, че българите едва ли могат да очакват да имат функционираща държава, способна да се обедини срещу противник.

Проектът на комисията „Митов“ служи като начало на предизборната кампания на ГЕРБ, ДПС и БСП, чиято цел е възстановяване на статута, съществувал преди спирането на газа и последвалото масово експулсиране на руски дипломати (или „дипломати“). Това от своя страна би осигурило устойчиво ниво на корупция, което осигурява ресурсната база за възпроизводството на олигархичния модел, стоящ в основата на завладяването на българската държава от Кремъл. С други думи, това би означавало една държава, отново подходяща само за русофилите.

Илиян Василев, altanalyses.org

* Колажът е на varnalive.bg

Продължи с четенето

Анализ

Що е то Особен управител и защо управляващите искат той да може да разпродава активите на Лукойл

Published

on

Фигурата на Особения управител, който да управлява рафинерията в Бургас за пръв път бе въведена преди две години. Тогава правителството на Денков прокара закон за поемане на оперативен контрол над рафинерията в Бургас при наличие на форсмажорни обстоятелства. Идеята бе чрез него държавата да обезпечи работата на рафинерията, за да елиминира опасността държавата да остане без горива. Тази практика не е прецедент и пример за това е Германия, където рафинерията на Роснефт от години се управлява от Особен управител. Именно и това бе причината санкциите от САЩ да не важат за Германия.

  Налагането на Санкции срещу Лукойл постави единствената рафинерия у нас пред опасност от затваряне. При това положение единствено правилния ход на управляващите бе да последват примера от Германия и да назначат Особен управител на рафинерията. Повече от две седмици обаче управляващите не предприемат никакви ходове, което навежда на мисълта, че между отделните партии в управлението има разногласие как да подходят към Лукойл.
Публична тайна е, че към рафинерията има големи апетити и това се потвърждава от днешната информация, че ще се върви в посока назначаване на Особен управител, но това ще се случи едва след законови промени в неговите правомощия.
   Според запознати е изготвен специален проект за изменение на Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход. Според предвидените изменения в закона Особения управител на активите на Лукойл в България не само ще ги управлява, но ще може да разпродава не само капитала, но и имуществото на компанията. Най-скандалното е измененията обаче е това, че издадените от Особения управител актове няма да подлежат на административен и съдебен контрол.
   В действащия закон особеният търговски управител няма право да разпродава активи на дружеството под неговата опека. В новия вариант правомощията на Особения управител ще може да прави следното:
„Разпореждане или отчуждаване на имущество, или поемане на финансови задължения извън рамките на обикновеното управление и обичайна търговска дейност се извършват след предварително одобрение от Министерски съвет.“
С други думи, дава се право на правителството да разпродава имуществото на „Лукойл“ само със свое решение, нещо което не си е позволило нито една дуржава в Европейския съюз.
  Припомням, че имуществото на компанията в България включва рафинерията в Бургас, верига бензиностанции, данъчни складове и довеждаща инфраструктура – все активи към които има апетити от един курпулентен депутат.
Ще успеят ли управляващите да прекарат тази скандална поправка и какви ще са последствията? Предстои да разберем!

Продължи с четенето

Анализ

Украйна удари Каспийския тръбопровод, по който се снабдява рафинерията в Бургас

Published

on

Снимка: AutoZona.bg

Преди два дни украйнски дронове са атакували Каспийския тръбопроводен консорциум СРС, като са поразили основна помпена станция. Следствие на удара тръбопровода СРС е спрял работа за неопределено време. Все още няма информация какви са щетите от удара и кога тръбопровода ще заработи отново с пълния си капацитет.

Значението на Каспийския тръбопровод

Припомням, че Каспийския тръбопроводен консорциум СРС е основния тръбопровод, по който Казахстан осъществява своя износ на петрол и атаката срещу него от страна на Украйна определено ще предизвика реакция от страна на Казахстан. Не е маловажен и факта, че СРС е съвместен проект на руски, казахстански и западни компании сред които е и Chevron и Shell. По него се транспортира около 1% от световното производство на петрол и спирането му за дълъг период може да бъде причина за повишаване на цените на петрола.

Кой използва СРС в момента

В момента заради санкциите Русия почти не използва този тръбопровод като износа се осъществява основно с танкери. Над 80% от транспортирания петрол е на Казахстан и именно от там се захранват с петрол както рафинериите на КазМунайГаз в Румъния, така и рафинерията на Лукойл в Бургас.

Атаката на Украйна на практика няма да се отрази толкована Русия, колкото на Казахстан, Румъния и на … България. Именно затова няма логично обяснение защо украинците са предприели такава необмислема атака и то в момент, когато най-малко им трябва конфликт с държавите в района.

Реакцията на Казахстан

Преди малко официален представител на казахстанското правителство е заявил пред Reuters, че страната му ще иска официално обяснение от Украйна за атаката и в зависимост от отговора ще реши какви действия да предприеме.

Как ще се отрази спирането на СРС на рафинерията в Бургас

Рафинерията в Бургас в момента работи основно с петрол от Казахстан, който се доставя именно по СРС. На всеки 4 дни танкер доставя по 70 000 тона петрол. Ако спирането е само за няколко дни не би трябвало това да се отрази на работата на рафинерията. Ако обаче пораженията по помпената станция са сериозни и ако има още украинкси удари, то има реална опасност да има криза с доставките на петрол за бургаската рафинерия.

Реакцията на държавата

Да се надяваме от рафинерията да имат резервни варианти за доставка. Ролята на държавата в такива момента е изключително важна. Шри такава новина тя трябва незабавно да се задейства и да проведе разговори със собственика на рафинерията и при установяване на опасност от криза да може да поеме оперативен контрол и да осигури работата на рафинерията.

Продължи с четенето

Анализ

Консорциумът Oryx Global / DL Hudson или KazMunayGas Казахстан са най-вероятните купувачи на рафинерията в Бургас

Published

on

Руската петролна компания „LUKOIL“ ще продаде своята рафинерия в България до края на годината, съобщава тази сутрин  „Файненшъл таймс“. След близо една година преговори на финала са останали два основни кандидата : Единият кандидат е консорциум, който е съставен от Oryx Global и DL Hudson, а другия кандидат казахстанската KazMunayGas (KMG) .

От кого зависи избора на купувача?

Тъй като руската държава е основен акционер в „Лукойл“ за такава сделка трябва да получи одобрение на избрания купувач от руския президент Владимир Путин. Очаква се до седмица той да реши кой от двамата кандидати да купи рафинерията в Бургас. По неофициална информация това не са били единствените кандидати и от надпреварата за рафинерията в последния момент са отпаднали SOCAR , държавната енергийна компания на Азербайджан, гръцката Helleniq Energy и консорциум от турската петролна група Opet и Mol Group , държавната петролна компания на Унгария.

Който и да бъде избран за купувач за рафинерията, за да се пристъпи към сделка, то тя трябва да получи одобрение и от регулаторните органи на българската държава. Не е изключено и при продажбата да бъдат променени и условията за държавен контрол над рафинерията. Предишното народно събрание промени закона и продажбата на рафинерията трябва да премине и през одобрение на парламента. Така, че макар и малка я има вероятността избрания от Путин купувач да не бъде одобрен от България.

Кои са двамата купувачи и какви са техните предимства и недостатъци?

Консорциумът на Oryx Global и DL Hudson със сигурност разполага със сериозен финансов ресурс.  DL Hudson е един от най-големите търговци на суровини в света и през последните две години натрупа значителни печалби от нестабилните петролни пазари след ковид панденията. Ако консорциума купи рафинерията, то тя може да работи на пълно натоварване и без проблем да бъдат пласирани произведените горива. Евентуални трудности може да възникнат придоставката на петрол, тъй като маршрута през Босфора е предизвикателство за логистиката. Тук притеснителният момент е Oryx Global, чиято собственост е неизяснена и има основателни съмненията, че руската страна може да има контрол над тази компания. От сайта на Oryx Global се разбира, че е компания е с широк спектър на дейности основно свързани с консултантска и охранителна дейност, защита на данни и на инвестиции в рискови зони.

KazMunayGas е може би в по-добра позиция, тъй-като компанията вече дълги години си партнира с „Лукойл“, а в момента е най-големия доставчик на петрол за рафинерията в Бургас. Казахстанците нямат проблем със снабдяването с петрол, тъй-като имат и необходимия капацитет на добив, имат и добре работеща логистика през каспийския тръбопровод. KazMunayGas има и опит в региона и в България, където чрез дъщерната си компания Rompetrol Group притежава две рафинерии в Румъния и веригата бензиностанции Rompetrol.

Какво може да направи държавата?

Държавата може да използва тази сделка както да преформатира своето участие в рафинерията, така и да се справи с монополното положение на Лукойл или на новия купувач. В момента освен символичното участие чрез „златна акция“ в надзорния съвет държавата няма никакви лостове за влияние и за противодействие при злоупотреба с монополното положение. Регулаторите може да одобрят избрания купувач, но да изискат разделение на активите на компанията, така, че рафинерията да е отделна собственост от тръбопровода и акцизните бази. Не е изключено държавата да поиска и да влезе в съсобственост на тръбопровода. Дали обаче в тази нестабилна политическа ситуация държавата ще съумее да защити своя интерес е рано да се каже.

  инж.Пламен Дочев

* полезни връзки:

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page