България е единствената страна в Европейския съюз, която има скъпи горива произведени от евтин руски петрол. Темата е изключително важна и касае както всеки български гражданин, така и всички отрасли в икономиката. Именно по тази причина публикуване този анализ, изготвен специално за varnalive.bg
Икономическата ситуация по света
Войната в Украйна се отрази негативно на световната икономика като увеличи инфлацията и оскъпи енергийните ресурси. Заради санкциите наложени на Русия цената на руския петрол се срина, а цената на петрола продаван от ОПЕК и другите страни започна да расте главоломно. Един от най-печелившите отрасли в момента са преработката на петрол, като навсякъде рафинериите инкасират огромни печалби.
Положението в България
България постигна успех като успя да договори дерогация, която и позволи да продължава да купува евтиния руски петрол. В България е и една от най-голямите рафинерии на Балканите. Това на теория предполага евтини горива и огромни приходи от обложената свръхпечалба на рафинерията. На практика обаче и горивата ни са скъпи и рафинерията ни не генерира никаква печалба, а от там и никакви постъпления в държавния бюджет.
Петролът е евтин, но горивата скъпи! Защо?
През 2020 година Надзорния съвет на “Лукойл Нефтохим Бургас” АД разглежда въпроса за изменението на съществуващата бизнес схема на дружеството и преминаването му на работа на процесинг. Дотогава “Лукойл Нефтохим Бургас” АД е купувал директно руски петрол, рафинирал го е и е продавал произведените дизел и бензин както в страната, така и в чужбина. Предложеното изменение ще повлие пряко на фискалният интерес на държавата, тъй като ако решението се приеме петрола ще се купува от Литаско, а на рафинерията ще се плаща само за услугата рафиниране. След това произведените горива Литаско ще ги продава обратно на Лукойл, но вече на пазарни цени. Преминаването на новата бизнес схема на практика ще прехвърли печалбата на дружеството в чужбина и така няма да се плащат данъци в страната. Въпреки явното ощетяване на държавата с милиарди представителя на държавата в Лукойл – Красимир Първанов не налага вето на това решение и с това действие нанася конкретни щети на фиска в огромни размери. Редно е да уточним, че Красимир Първанов е назначен в Надзорния съвет на Лукойл без конкурс лично от Бойко Борисов. Едва ли някой вярва, че такова важно решение е взето без да е съгласувано с Борисов. Защо е взето тогава това решение е добър въпрос, който родните журналисти никога няма да зададат на Борисов.
Законопроектите за намаляване на цената на горивата
За наляване на цената на горивата се обявиха всички политически партии и дори служебния кабинет. Едно обаче са заявките и съвсем друго – действията. В рамките на последния месец има входирани три законопроекта за намаляване на цената на горивата – на служебното правителство, на ГЕРБ и на Продължаваме промяната.
1.Законопроектът на Служебното правителство въвежда допълнителен данък от 33% върху печалбава на Лукойл. Съгласно приетата „схема Литаско“ обаче Лукойл България е на загуба и държавата няма да може да вземе нито лев. Този законопроект не променя сегашната схема с източването на печалбата и на практика е неработещ.
2. Законопроектът на ГЕРБ е почти същия като първия с разликата, че не се облага с 33% свръхпечалбата, а се въвежда такса от 1 лев на литър. В този законопроект обаче „схемата Литаско“ също не се променя, т.е. печалбата пак си остава в чужбина. Ако се въведе този лев такса, то Лукойл тъй като плаща дизела и бензина на пазарни цени няма да има избор и ще вдигне цената на горива, за да може да го плаща.
3. Законопроектът на ПП е единствения, който цели да промени цялата схема и да елиминира Литаско. За целта ПП предлагат договорената от ЕС дерогация за руски петрол да важи само за фирми с българска регистрация. Така Лукойл Нефтохим ще трябва да внася суровия петрол и така да калкулира в цената и отстъпката Уралс Брент, или Литаско ще регистрира местно дружество, което да внася суровината и пак да калкулира вносната цена с отстъпката и тогава НАП ще може да контролира цялата веригана стойност. По гласуването ще се познае кой ще защитава държавния интерес и кой този на Лукойл.
Дали отказа държавата да наложи вето над тази схема пред 2020 година е продиктувано от финансови интереси можем само да гадаем, но няма друго обеснение за престъпното бездействие, което коства на страната ни милиарди левове. Защо и служебния кабинет и ГЕРБ не желаят да развалят тази порочна схема и предлагат неработещи закони можете сами да си отговорите. Крайно време е държателят на „златната акция“ в Лукойл да бъде сменен и да се сложи човек, който да защитава интересите на страната, а не тези на Лукойл. Дано за тази така важна позиция се проведе прозрачен конкурс, а не да се назначи поредната калинка.
инж. Пламен Дочев