Българската държава е платила огромни нереални суми на няколко избрани фирми, които строят телената ограда по границата ни с Турция. Договорите на държавата от 2016 г. са с надути цени. Реално строят подизпълнители на четири-пет пъти по-ниски цени. Плащането също така е ставало при изключително изгодни за тях условия, за каквито други изпълнители на обществени поръчки биха могли само да мечтаят.
Фирмите са свързани с варненската “Хидрострой”. Плащанията към тях съвпадат с придобиването от “Хидрострой” на “Водстрой 98”, свързвана с определен корпулентен депутат. Проучване на Биволъ в данните за обществени поръчки показа, че преди да бъде продадена, “Водстрой 98” е спечелила самостоятелно или в консорциум търгове за стотици милиони, вкл. от европейско финансиране.
На практика разликата между реалните цени за строежа на съоръжението и платеното за него от държавата, която се измерва в десетки милиони, е отишла в собственика на “Водстрой 98”.
Тази грозна картина се разкрива от четири договора за граничното съоръжение в Бургаска област, с които Биволъ се сдоби. Три от тях са за “Пътстрой Бургас” и “Инфра Експерт”, свързани пряко или косвено с “Хидрострой”. Договорите са сключени два месеца след като тя официално придоби свъзаната с Пеевски “Водстрой – 98”. Четвъртият договор е за фирма, която е работила в обединения с “Хидрострой” и “Водстрой-98”.
Сумите по тези договори са известни от проучване на Капитал, публикувано преди година. Сега обаче за пръв път се вижда колко изгодни условия е предоставила държавата на фирмите, избрани при това без конкурс. Сделките са с авансови плащания от … 50 до 70% и само 5% банкова гаранция. В един от договорите има и уникалната за България гаранция за оставащо плащане с акредитив.
Колко струва реално оградата?
Според подробни Количествено-стойностни сметки (КСС) и договор с подизпълнител, с които Биволъ разполага, реалната стойност на оградата (без пътя) е от 133 до 142 лв. на линеен метър. Това включва изкопните работи, полагането на армиран бетон, направа и разваляне на кофраж, монтажа на елементите от оградата – колони, връзки, пана, мрежа и бодлива тел.
Договор: 672 лв. за линеен метър ограда.
С такива разчети строят подизпълнителите, които включват в тях и своята печалба. Но договорите на Областна администрация Бургас с фирмите, строящи оградата, са за следните суми.
Договор Д-21-31/15.08.16 Пътинженерингстрой 10 477 532 лв. / 15 700 м. = 667 лв. линеен метър
Договор Д-21-32/15.08.16 Договор Инфра Експерт 8 142 026 лв. / 12 100 м. = 672 лв. линеен метър.
Договор Д-21-33/15.08.16 Пътстрой Бургас 14 109 937.20 лв. / 21 900 м. = 644 лв. линеен метър
Договор Д-21-52/17.11.16 Инфра Експерт 1 577 166,78 лв / 2365 м. = 667 лв. линеен метър.
КСС на подизпълнител: 142 лв. за линеен метър ограда.
Разликата между реалната стойност на оградата и платеното за нея само за тези 52 км е 26 милиона лева. Тази сума може спокойно да се счита за нерегламентирана държавна помощ към подбрани фирми. 26 милиона лева, които чисто и просто са откраднати от българския бюджет, защото както е известно ЕК не дава субсидии за строеж на оградата.
Подизпълнителите, които са използвани масово, са били укрити от Областна администрация – Бургас, въпреки задължението да бъдат декларирани. В отговор на въпроси по ЗДОИ областният управител на Бургас Вълчо Чолаков твърди, че не му е предоставяна и не разполага с информация и данни за подизпълнители, а фирмите получили плащане по договорите са същите, които са ги сключили.
Кои са захранените с милиони фирми?
“Инфра Експерт” е с едноличен собственик Иво Крумов Михайлов. През годините тази фирма сменя често имената си и адресите, като на няколко пъти дели един адрес с “Хидрострой” – София бул. Евлоги и Христо Георгиеви 117. Връзка с “Хидрострой” се открива и през фирмата “ИД трейд”, където Иво Михайлов е бил съуправител с бившия управител на “Хидрострой” Добромир Димитров Петров.
“Инфра Експерт” разполага с капитал от едва 250 лв. до юли 2016 г., когато се преобразува в ЕАД и изведнъж вдига капитала си на 50050 лв. Едва месец по-късно тя подписва първия си договор за оградата и полевия път до нея. Той е за общо 10 630 338 лв. (12,5 км. с 50% авансово плащане). Три месеца по-късно, на 17.11.2016 “Инфра” подписва и втори договор, за да построи още 2,3 км. срещу още 1 998 682. По този договор авансово плащане е …цели 70%.
“Пътстрой Бургас“, която е 100% собственост на “Хидрострой”, сключва договор за 15 798 776 лв. за 21,9 км съоръжение при 50% авансово плащане и 5% банкова гаранция.
Обединението “Пътинженерингстрой“, създадено на 23.06.2016 г., включва “Битумина” ГмбХ, АВСТРИЯ и фирмата от Търговище “Пътинженерингстрой-Т”. Последната е собственост на Иван Цвятков Иванов и Григор Цветков Иванов и е участвала в строителни консорциуми с “Хидрострой” и “Водстрой 98” “Пътинженерингстрой” строи 15,7 км съоръжение за 11 881 039 лв. с авансово плащане 50% и 5% банкова гаранция.
Да платиш на #КОЙ
“Хидрострой” придоби официално “Водстрой 98” в началото на юни 2016, след като КЗК одобри заявената сделка само за 8 работни дни.
Източникът на Биволъ, запознат с детайлите на въпросната афера по наливане на държавни пари в точните фирми и предоставил договорите, твърди още, че придобиването на акциите на “Водстрой – 98” от страна на “Хидрострой” е извършено основно с оборотни средства на дружествата от групата – “Пътстрой Бургас” ЕООД и “Инфра Експерт” ЕООД. Става дума именно за получените аванси по договори за изпълнение на оградата от Областна администрация Бургас, преведени по сметки в Уникредит Булбанк.
Перифразирани всички факти и обстоятелства сочат, че за да може “Хидрострой” да плати на един корпулентен депутат, държавата е форсирала грешни плащания към групата “Хидрострой” от бюджета. А огромната разлика с реалната стойност на строително-монтажните работи е захранила дълга верига от подизпълнители, свързани с властта. Тази кражба от бюджета се е отразила и на качеството на съоръжението, което както се видя впоследствие е под всякаква критика.
Биволъ призовава съответните институции да извършат обективна и компетентна проверка, защото тези обстоятелства са лесно проверими. Източниците пожелали анонимност биха свидетелствали, ако има ефективна гаранция за тяхната защита. Такава гаранция обаче няма – точно напротив.
Разбира се, такова разследване едва ли ще се осъществи, като имаме предвид всички открити и задкулисни зависимости на прокуратурата в България и конкретно именно от тези, които се облагодетелстват от източването на държавните пари, чрез мащабни, но неефективни проекти. Такъв проект е и скандалната телена ограда, която няма да върши работа, ако Ердоган отпуши бежанския канал към границите ни.
Прах в очите и засекретяване на източването
За да минат “на тъмно” договорите за оградата, по лично разпореждане на Борисов тя беше обявена за обект от национално значение. След скандалните договори и плащанията към #КОЙ последва засекретяване. Оградата стана стратегически обект от значение за националната сигурност, за които е компетентна ДАНС. В този смисъл не изключваме и претенции към нашата медия заради публикацията на договорите. Въпреки това го правим заради големия обществен интерес.
Запазваме си и правото да коментираме и изобличаваме и в бъдеще тоталната неефективност на сегашния начин на охрана на държавната ни граница и практическото нежелание на правителството да организира и осигури такава. Източването на държавни и европейски пари около т.нар. охрана на “Външната граница на ЕС” според нас е една огромна заблуда за хвърляне на прах в очите на партньорите ни и спекулиране с готовността на България за членство в Шенген.
Как да разгледам договорите?
- Свалете файла с договорите и КСС от https://archives.bivol.bg.
- Отворете https://cryptarsi.org и импортирайте файла.
- Отворете архива с парола 5p70j3mh20gwkeigt
bivol.bg