Connect with us

Интересно

Архитектурата на Game of Thrones

Публикувано преди

на

Всички познаваме сензацията „Игра на тронове“ – сигурна съм, че поне веднъж сте ставали свидетели на невероятния свят, обладан от магия и жажда за мощ. Независимо дали сме фенове на сериала или не, не можем да игнорираме значимото му място на световната телевизионна сцена, както и огромната роля, който изигра във формирането на новата представа за това какво може и трябва да бъде един сериал.

Качествата, с които „Игра на тронове“ успява да впечатли зрителите са многобройни, а вниманието към всеки малък детайл в продукцията го направи толкова успешен. Невероятната богата и сложна история, която преплита множество сюжети, плавно води към голямата развръзка, на която очакваме да станем свидетели много скоро. Дълбочината на образите, добрата актьорска игра, шокиращите събития и непознатите досега похвати за представянето им превърнаха „Игра на тронове“ в абсолютна сензация. Но как режисьорите толкова успешно успяха да ни предизвикат да вникнем в автентичността на времето, да се пренесем в средновековния свят на Вестерос и Есос?

Карта на средновековен Константинопол и Кралски Чертог. Снимки: Pinterest

Работата с пространствата, светлината, атмосферата играят една от най-значимите роли при предаването на чувствата и усещането върху зрителя. Макар и често на заден план, архитектурата е едно от най-силните оръжия на филмовото изкуство. Това е тайният похват, благодарение на който всичко взема реален образ в представите на зрителя. В „Игра на тронове“ архитектурата също разказва история – всяка крепост е символ на някой род, всяко място от картата има свое минало и свой уникален дух. Екзотичната атмосфера на Дорн говори за темперамента на семейство Мартел, Скалата на Кастърли за несломимия дух на Ланистърите, суровият Зимен Хребет за силата на духа на Старките, Кралски чертог за величието на Вестерос, а Колосът на Бравос за мощта на Желязната банка.

Великата Септа на Бейлор и Света София. Снимки: www.winteriscoming.net и www.thenews.com.pk

Снимачните локации на сериала са известни на зрителя от дълго време. Точно как обаче създателите са постигнали образите, които наблюдаваме в сериала, и какви други вдъхновения се крият зад тях скоро сподели Дебора Райли – архитект, дизайнер и главен арт директор на сериала. Тя казва:

„АКО ИСКАШ ПУБЛИКАТА ДА ПОВЯРВА В ДЖУДЖЕТА, ДРАКОНИ И ВЕЛИКАНИ, ТРЯБВА СВЕТЪТ ТИ ДА БЪДЕ, КОЛКОТО СЕ МОЖЕ ПО-РЕАЛИСТИЧЕН.“

Най-често сериалът работи с реални пространства, които са допълнени със специални ефекти или просто комбинирани помежду си. Този похват прави локациите толкова реални, че след 7 години вече всеки от нас ги възприема като наистина съществуващи „Архитектурното ми образование ме научи как архитектурата оформя цивилизациите и те нея.“, допълва Дебора Райли и се води от това заключение при работата с всяко пространство в сериала.

Колосът на Бравос и Родоският колос. Снимки: www.nerd901.com и www.acient-origins.net

Още от географското разположение на Кралски Чертог на картата можем да намерим множество прилики със средновековен Константинопол. „Великата Септа на Бейлор“, която е компютърно оформена, пък споделя множество прилики със „Света София“ като например факта, че е централен храм с множеството кули, които напомнят добавените от османците минарета на храма. Разположението му в градския силует  също напомня това на „Света София“ в Истанбул. Самите сцени са заснети предимно по тесните улички на Дубровник, а площадите са в крепостта „Маноел“ в Малта.

Холикок Хаус и Пирамидата на Денерис. Снимки: www.kcet.org и www.gameofthrones.fandom.com

Може да прозвучи странно, но интериорът в дома на Денерис – Драгънстоун, пък е вдъхновен от института „Солт“ на Луис Кан и „Нотрдам“ в Париж. Използвана е величествената перспектива на обемите на Кан и сакралността на хорното пространство в катедралата. Друго интересно вдъхновение е дворецът в Мирийн, където Денерис прекара по-голяма част от времето си в Есос. Дизайнерите е трябвало да изберат помещение, което може да бъде вътре във величествена пирамида, но едновременно с това и да бъде уютно за обитаване, оттам те са създали връзка с „Холихок хаус“ и „Милърд Хаус“ на Франк Лойд Райт, които успяват да предадат същото усещане. Самият град пък е крепостта „Клис“ в Хърватия.

Интериорът на Милърд Хаус в сравнение с този в пирамидата. Снимки: www.wsj.com и www.gameofthrones.fandom.com

Градът Бравос е един от най-визуално запомнящите се. Статуята на война е абсолютно превъплъщение на едно от Седемте чудеса на света, а именно „Родоският колос“. Величественият и всяващ респект у всеки посетител интериор на „Желязната банка“ в града пък носи вдъхновението си от тоталитарната архитектура на архитекта на „Третия Райх“ – Алберт Шпеер. Начинът, по който той работи с психологията на мястото чрез мащаба на пространствата, подтиква дизайнера към този избор. „Влизайки в това пространство, просто знаеш кой е на власт. Това качество на работата на Шпеер беше решаващо.“

Желязната банка и работата на Шпеер. Снимки: www.ranker.com и www.curbed.com

Домът на черното и бялото пък е вдъхновена от хиндуистките храмове във Варанаси и начина, по който просто изникват от водата. За интериора на Залата на лицата са използвани Елорските пещери, които са създадени от човешка ръка, както и Храмът на хилядата Буди в Хонконг. Отворите и многобройните лица на божеството се сливат, за да създадат сцената за новото превъплъщение на Ариа.

Домът на Черното и бялото и храмовете във Варанаси. Снимки: www.tripsavvy.com www.gameofthrones.fandom.com

Домът на Мартелите в Дорн е всъщност дворецът „Алказар“ в Севиля. Екзотичните градини на маврите, преплетени с техните богати на орнаментика и цветове арабски декорации, го превръщат в истинско райско кътче от приказките. В тези сцени няма никаква компютърна обработка: „Градините на двореца превъплъщават перфектно екзотиката и темперамента на Южен Вестерос.“

Градините на “Алказар” в сериала и в реалност. Снимки: www.christiantoday.com www.getyourguide.com

Зимен Хребет всъщност не носи особени архитектурни качества като останалите замъци, точно това е и целта на дизайнерите. Вдъхновението е взето от средновековните северноанглийски замъци. Тяхната структура е изцяло концентрирана върху функционалността, а не красотата. Това трябва да правят и Старките – да се защитават и да опазят Вестерос от нашествието на белите бродници.

Скоро историята за огън и лед, дракони, бродници, вещици, джуджета и богове със свръхестествени сили ще намери своя край. Въпреки всички невероятни събития и истории, ние всички успяхме да повярваме в достоверността на света, който обитават любимите ни герои. „Игра на тронове“ ни позволи да погледнем с друго око на архитектурните съкровища на света, в който живеем, както и успешно да ни пренесе в едно уж несъществуващо, но толкова реално за нас Средновековие.

 

stroiinfo.com

Продължи с четенето

Интересно

На 14 юли стартира „Диви и щастливи“ – първото по рода си романтично онлайн риалити предаване

Published

on

“Диви и Красиви” е първо по рода си романтично онлайн риалити предаване в България, в което 14 напълно непознати мъже и жени ще преминат през буря от емоции и куп вълнуващи предизвикателства, за да открият цената на истинската любов.

За разлика от стандартните предавания в българския ефир, зрителите на “Диви и Красиви” могат да очакват изключителна динамика, професионална кинематография, интригуващо съдържание. Първото излъчване ще бъде на 14ти юли 2024 от 18ч, като седмично ще се излъчват по два епизода.
“Диви и Красиви” е изцяло авторска концепция, създадена от Михаил Недков и Неделчо Богданов.

Вижте трейлъра и се абонирайте за Ютуб канала на “Диви и Красиви”, за да не пропускате нито един епизод.

 

 

Продължи с четенето

Интересно

Ватикана ще изгражда соларен парк за своите енергийни нужди

Published

on

Папа Франциск разпореди изграждането на фотоволтаична централна, която да покрива енергийните нужди на Ватикана, предаде Ройтерс. Ватиканът е най-малката държава в света с площ от едва 0,44 кв. км.

87-годишният понтифик нареди чрез личен папски указ централата да бъде изградена извън стените на Ватикана, в северозападните покрайнини на Рим.

Районът принадлежи на Ватикана и в него вече се помещава радиопредавателен център на Радио Ватикана, който също ще се захранва от новия соларен парк. В папския указ не се уточнява колко голяма ще бъде този парк и кога ще бъде готов.

„Трябва да преминем към устойчив модел на развитие, който намалява парниковите емисии в атмосферата, като се стреми към климатична неутралност“, казва Франциск в указа.

Франциск отправи предупреждение за опасностите и предизвикателствата, свързани с изменението на климата, както и за необходимостта от намаляване на използването на изкопаеми горива в своята забележителна енциклика „Laudato Si“ от 2015 г. В нея той предупреди, че планетата „започва все повече да прилича на огромна купчина боклук“.

Папата възложи задачата за изграждането на соларния парк на кардинала, който изпълнява функциите на управител на Ватикана, и на ръководителя на Администрацията за управление на имуществото на Светия престол. Това е службата, която управлява имуществото на Ватикана и обикновено се описва като нейната централна банка.

БТА

Продължи с четенето

Интересно

Ето за какво да внимавате при почивката на плажа

Published

on

Търговците да бъдат коректни, а почиващите да четат внимателно условията за ползването на туристическите услуги. За това призова Габриела Руменова от онлайн платформата „Ние, потребителите“ пред радио „Фокус“.

„В началото на новия летен сезон станах свидетел на ситуация, в която туристи се възмущаваха, че са им таксували шалтета и масичка към наетите от тях два шезлонга и чадър, като твърдяха, че не е имало предварителна информация за това. Нашата проверка на информационната табела за платената зона показа, че цени за наем на масичка и шалтета все пак има, но те са със значително по-дребен шрифт и в далеч по-невзрачен цвят в сравнение с тези за основните атрибути – шезлонг и чадър. Това е некоректно от страна на търговеца и може да въведе в заблуждение потребителя, както и се е случило с тези хора“, разказа Руменова. Тя добави, че това е нелоялна търговска практика и за нея трябва да сезират контролния орган – Комисия за защита на потребителите, както и Министерството на туризма.

Във връзка със случая експертът припомни, че ценоразписите за предоставяните на плажа и където и да било другаде услуги, менютата в заведенията и т.н., трябва задължително да са и на български език и в български лева. Те трябва да са ясно и четливо изписани и да не въвеждат в заблуждение чрез игра с шрифтове, цветове и пр. Освен това, ако търговецът не е посочил цена за дадена услуга, то потребителят не следва да дължи нищо.

Габриела Руменова препоръча още преди да резервираме място за настаняване, след като вече сме прегледали няколко оферти, да се върнем и да прочетем отново в детайли тази, на която сме се спрели, преди да я капарираме. Така ще се уверим, че не сме се заблудили за нещо. Добре е също така преди това да се свържем с обекта и да се поинтересуваме на рецепция за важните за нас неща, тъй като от наша гледна точка те може да се решаващи да се спрем на именно тази оферта, а за хотелиера да са второстепенни или съвсем незначителни.

Тя даде пример с чадъри към all inclusive-a на хотел, които се оказват на последна линия. А също и с история на майка с малки деца с резервация на стая, за която се е знаело, че няма изглед към морето, но не е било известно, че прозорците гледат към гробищата. Руменова обърна внимание и на това да се внимава с амбулантните търговци на храна и плажни принадлежности, както и задължително да се изисква касов бон.

expert.bg

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page