Connect with us

Икономика

АЕЦ „Козлодуй“ печели рекордно по 10 млн. лв. дневно през тази година

Публикувано преди

на

Печалбата преди данъци и лихви на АЕЦ „Козлодуй“ за първите шест месеца на 2022 г. надхвърли сбора от печалбите на дружеството за целите предходни две години (2020 г. и 2021 г.), т.е. за период от 24 месеца. Високите цени на електроенергията изстреляха високо финансовите постижения на атомната централа за второ поредно тримесечие тази година. Само в рамките на полугодието EBITDA за първи път докосва 2 млрд. лв. За сравнение, през същия период на миналата година тя е в размер на едва 381 млн. лв.

Нетната печалба на държавното дружество за първите шест месеца на 2022 г. достига 1.7 млрд. лв. при отчетена за същия период на 2021 г. такава от 263 млн. лв. За сравнение, приблизително 1.7 млрд. лв. е сборът на поставените цели от компанията за печалби през общо четирите цели предходни години – 2018, 2019, 2020 и 2021 г.

С други думи – високите цени на енергията са повишили печалбата на централата с около 420% и всеки ден от началото на годината тя е печелила по над 10 млн. лв.

Made with Flourish

Освен по-високите цени на електро- и топлоенергията, които АЕЦ-ът произвежда, самата продукция надхвърля с малко миналогодишната. Двата ядрени блока – 5 и 6, са произвели средно с 5% повече ток спрямо съпоставимия период на 2021 г. Те са работили „устойчиво на 104%, с оптимално натоварване“, става ясно от отчетите на компанията за първото полугодие.

Постиженията са факт благодарение на традиционно повечето продажби на нерегулирания пазар, където цените в последните месеци са значително по-високи. Този сегмент представлява и около 80% от всички продажби на електроенергия на централата.

Общо приходите на дружеството за първите шест месеца на годината за първи път надхвърлят 2.7 млрд. лв. при събрани 776 млн. лв. година по-рано. Основната част от тях е формирана от продажбата на електроенергия, а годишният ръст е от порядъка на 250%.

Разходите също очаквано растат, но не за оперативни цели, а заради увеличените вноски по фондовете – „Радиоактивни отпадъци“, „Извеждане от експлоатация на ядрени съоръжения“ и „Сигурност на енергийната система“, които се дължат на ръста на приходите от продажби на електроенергия. За първите шест месеца те са скочили с 51% до 417 млн. лв.

Директно за компенсации

Голямата печалба на дружеството отива директно за компенсации към бизнеса за скъпия ток. От отчета става ясно, че до края на юни централата е превела по сметка на БЕХ 456 млн. лв. за целевата помощ. Същата сума пък енергийният холдинг впоследствие преведе във Фонд „Сигурност на електроенергийната система“.

Едноличният собственик на капитала БЕХ е уведомил „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД, че е единственото дружество, което има достатъчно приходи от продажби на ел. енергия от свободен пазар, както и стабилна ликвидна позиция и следва да заплати цялата целева вноска в размер на 456 млн. лв.“, пише в отчета на дружеството.

Отделно атомната централа е дала и заем на БЕХ в размер на 38 млн. лв. във връзка със стари задължения.

Последствия от войната в Украйна

Основните притеснения относно бъдещето на ядрената централа в сянката на войната в Украйна са свързани с руското ядрено гориво, нужно за функционирането на двата работещи реактора. Ключов за дружеството доставчик е руската компания АО ТВЕЛ, с която „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД има сключен дългосрочен договор за доставка на свежо ядрено гориво до 2025 г.

Засега няма забавяне по отношение на доставките на такова от Русия. Независимо от военната обстановка, през май „безпроблемно и по график“ е извършена доставка на 42 броя касети със свежо ядрено гориво. До края на годината е предвидена още една доставка, за която към момента няма индикации за проблеми при осъществяването.

В случай че обстановката се усложни и няма възможност за доставка на ядрено гориво, дружеството посочва, че има складови запаси за работа в непрекъснат режим за още три години, без да се отчитат двете доставки през 2022 г. Припомняме, че в последните си дни кабинетът „Петков“ задвижи и диалога между българската страна и американската Westinghouse за доставка на американско гориво за АЕЦ „Козлодуй“.

Въпреки че доставката на гориво не е възпрепятствана, в отчета си дружеството посочва, че

усложнената политическа обстановка обаче възпрепятства планираното извозване на отработено ядрено гориво за Русия, тъй като маршрутът пресича територията на Украйна с провеждащи се военни операции“.

 

economic.bg

Продължи с четенето

България

Европейската комисия представи четири препоръки за българската икономика

Published

on

Европейската комисия представи днес препоръки за икономическото развитие на страните от ЕС, предаде БТА. За България Комисията издаде четири препоръки.

За следващата година ЕК очаква нашата страна да ограничи общия бюджетен дефицит под три процента от БВП и да запази равнището на държавния дълг в разумни граници в средносрочен план. Препоръчва се значително ускоряване на изпълнението на програмите на политиката на сближаване и по плана за възстановяване и устойчивост и за енергиен преход, включително с подобряване работата на администрацията и повишаване качеството на процедурите за обществените поръчки, както и укрепване на дейността на регулаторите.

Комисията очаква България да подобри образователния процес и уменията на работниците, както и да намали зависимостта от изкопаемите горива. Според ЕК е необходимо внедряването на възобновяеми енергийни източници при осигуряването на централно отопление, включително от ветрогенератори. Препоръчва се нашата страна да подобри възможностите за съхранение на енергия и на електропреносната мрежа, както и да подпомогне енергийно бедните граждани. Според ЕК е необходимо България да развие допълнително градския транспрот и железниците, включително с изграждането на необходимата инфраструктура.

Продължи с четенето

България

OMV представя нова бранд идентичност за търговската мрежа в Централна и Източна Европа

Published

on

  • Процесът по ребрандиране ще се осъществи в следващите 3 години на 1 000 бензиностанции в общо 7 държави
  • Новата идентичност на марката е в унисон с маркетинговата стратегия на OMV: да бъде предпочитаният партньор за устойчиви мобилни решения и сега, и в бъдеще
  • Forward for Good: Основен фокус на новата корпоративна идентичност на OMV са устойчивостта и кръговата икономика

OMV предприема следваща ключова стъпка към своята трансформация, предаде AutoZona.bg. Компанията представя обновяване на корпоративната си идентичност, което ще се случи в следващите 3 години на територията на 7 държави – Австрия, Румъния, Унгария, Словакия, Чехия, България и Сърбия. Чрез нея се поставя и нов стратегически фокус за създаване на свят, където устойчивата енергия, устойчивата мобилност и устойчивият начин на живот се превръщат в реалност за всички.

 Бранд идентичността и дизайнът ще бъдат напълно обновени навсякъде – както в бизнес към бизнес (B2B) частта, така и в бизнес към потребител (B2C). Новият дизайн ще бъде въведен поетапно на 1 000 бензиностанции, които обслужват повече от 650 000 клиенти всеки ден. Обновената бранд идентичност ще обхване и бързо разрастващата се мрежа от зарядни станции eMotion за електрически превозни средства. Приблизително 1.5 милиона бизнес карти ще бъдат актуализирани в следващите 3 години. Част от процеса е и дигиталната трансформация, която ще започне с уебсайта на OMV Group (new.omv.com), и ще продължи с приложението OMV MyStation, което се използва от повече от 1 милион потребители в Централна и Източна Европа.

OMV_01

„Неизменна част от работата ни в OMV е да бъдем част от мобилността на хората. Затова основната ни цел е да продължаваме да улесняваме и подобряваме обслужването, като надхвърляме очакванията, отговаряме на променящите се потребности на нашите клиенти и им предлагаме широк спектър от иновативни, устойчиви и дигитални решения. Новата ни бранд идентичност и мотото “Forward for Good” отразяват стратегията на компанията, пътя на трансформация и нагласата ни към бъдещето.“, заяви Ангел Тухов, управител и мениджър „Верига бензиностанции“ на OMV България.

Визуалната идентичност от 1995 г. се актуализира посредством цялостна стратегия за бранда. Основният елемент в новия дизайн е символ, който представя посоката на OMV като интегриран бизнес в сферата на химикалите, горивата и енергията, основан на принципа за устойчивост и кръговата икономика. Новият визуален символ олицетворява непрекъснато движение и прогрес, надгражда успешното минало и чертае пътя към утрешния ден. Цветовете на новия дизайн препращат към произхода и историята на бранда. В същото време, адаптирането на основната цветова палитра поставя по-ясни акценти и предлага надеждна, модерна основа за комуникация в дигиталната среда с перспектива за устойчивост в бъдещето.

OMV_BILLBOARD

Продължи с четенето

Икономика

Цените на петрола остават стабилни в азиатската търговия на фона на опасения за предлагането и нарастване на запасите в САЩ

Published

on

Котировките на петрола останаха без съществени промени в днешната азиатска търговия. Инвеститорите съпоставят опасенията относно ескалиращите конфликти в Европа и Близкия изток с тревогите за търсенето на черното злато, след като запасите от суров петрол в САЩ неочаквано нараснаха, предаде Ройтерс.

Фючърсите за сорта Брент от Северно море, който е референтен за европейския пазар, намаляха с 2 цента до 85,35 долара за барел.

Договорите за американския лек суров петрол (WTI) загубиха 6 цента до 81,51 долара за барел.

И двата договора поскъпнаха с над 1 долар в предишната сесия, след като удар на украински дрон доведе до пожар на петролен терминал в голямо руско пристанище, според информация от руски официални лица и източник от украинското разузнаване.

Израелският външен министър Израел Кац предупреди за наближаващо засилване на войната с „Хизбула“, въпреки че САЩ се опитват да избегнат по-широк конфликт между Израел и ливанската шиитска групировка. Ескалиращата война в региона повишава вероятността доставките на суров петрол от ключови производители да бъдат прекъснати.

В същото време запасите от суров петрол в САЩ се повишиха с 2,264 милиона барела през седмицата, приключила на 14 юни, според пазарни източници, позоваващи се на данни на Американския петролен институт (API). Анкетирани от Ройтерс анализатори очакваха запасите от суров петрол в САЩ да намалеят с 2,2 милиона барела.

Запасите от бензин обаче са били с 1,077 милиона барела по-малко, докато запасите на дестилати са се увеличили с 538 000 барела, посочиха източниците, пожелали анонимност.

AutoZona.bg

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page