Connect with us

Икономика

АЕЦ „Козлодуй“ печели рекордно по 10 млн. лв. дневно през тази година

Публикувано преди

на

Печалбата преди данъци и лихви на АЕЦ „Козлодуй“ за първите шест месеца на 2022 г. надхвърли сбора от печалбите на дружеството за целите предходни две години (2020 г. и 2021 г.), т.е. за период от 24 месеца. Високите цени на електроенергията изстреляха високо финансовите постижения на атомната централа за второ поредно тримесечие тази година. Само в рамките на полугодието EBITDA за първи път докосва 2 млрд. лв. За сравнение, през същия период на миналата година тя е в размер на едва 381 млн. лв.

Нетната печалба на държавното дружество за първите шест месеца на 2022 г. достига 1.7 млрд. лв. при отчетена за същия период на 2021 г. такава от 263 млн. лв. За сравнение, приблизително 1.7 млрд. лв. е сборът на поставените цели от компанията за печалби през общо четирите цели предходни години – 2018, 2019, 2020 и 2021 г.

С други думи – високите цени на енергията са повишили печалбата на централата с около 420% и всеки ден от началото на годината тя е печелила по над 10 млн. лв.

Made with Flourish

Освен по-високите цени на електро- и топлоенергията, които АЕЦ-ът произвежда, самата продукция надхвърля с малко миналогодишната. Двата ядрени блока – 5 и 6, са произвели средно с 5% повече ток спрямо съпоставимия период на 2021 г. Те са работили „устойчиво на 104%, с оптимално натоварване“, става ясно от отчетите на компанията за първото полугодие.

Постиженията са факт благодарение на традиционно повечето продажби на нерегулирания пазар, където цените в последните месеци са значително по-високи. Този сегмент представлява и около 80% от всички продажби на електроенергия на централата.

Общо приходите на дружеството за първите шест месеца на годината за първи път надхвърлят 2.7 млрд. лв. при събрани 776 млн. лв. година по-рано. Основната част от тях е формирана от продажбата на електроенергия, а годишният ръст е от порядъка на 250%.

Разходите също очаквано растат, но не за оперативни цели, а заради увеличените вноски по фондовете – „Радиоактивни отпадъци“, „Извеждане от експлоатация на ядрени съоръжения“ и „Сигурност на енергийната система“, които се дължат на ръста на приходите от продажби на електроенергия. За първите шест месеца те са скочили с 51% до 417 млн. лв.

Директно за компенсации

Голямата печалба на дружеството отива директно за компенсации към бизнеса за скъпия ток. От отчета става ясно, че до края на юни централата е превела по сметка на БЕХ 456 млн. лв. за целевата помощ. Същата сума пък енергийният холдинг впоследствие преведе във Фонд „Сигурност на електроенергийната система“.

Едноличният собственик на капитала БЕХ е уведомил „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД, че е единственото дружество, което има достатъчно приходи от продажби на ел. енергия от свободен пазар, както и стабилна ликвидна позиция и следва да заплати цялата целева вноска в размер на 456 млн. лв.“, пише в отчета на дружеството.

Отделно атомната централа е дала и заем на БЕХ в размер на 38 млн. лв. във връзка със стари задължения.

Последствия от войната в Украйна

Основните притеснения относно бъдещето на ядрената централа в сянката на войната в Украйна са свързани с руското ядрено гориво, нужно за функционирането на двата работещи реактора. Ключов за дружеството доставчик е руската компания АО ТВЕЛ, с която „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД има сключен дългосрочен договор за доставка на свежо ядрено гориво до 2025 г.

Засега няма забавяне по отношение на доставките на такова от Русия. Независимо от военната обстановка, през май „безпроблемно и по график“ е извършена доставка на 42 броя касети със свежо ядрено гориво. До края на годината е предвидена още една доставка, за която към момента няма индикации за проблеми при осъществяването.

В случай че обстановката се усложни и няма възможност за доставка на ядрено гориво, дружеството посочва, че има складови запаси за работа в непрекъснат режим за още три години, без да се отчитат двете доставки през 2022 г. Припомняме, че в последните си дни кабинетът „Петков“ задвижи и диалога между българската страна и американската Westinghouse за доставка на американско гориво за АЕЦ „Козлодуй“.

Въпреки че доставката на гориво не е възпрепятствана, в отчета си дружеството посочва, че

усложнената политическа обстановка обаче възпрепятства планираното извозване на отработено ядрено гориво за Русия, тъй като маршрутът пресича територията на Украйна с провеждащи се военни операции“.

 

economic.bg

Продължи с четенето

Анализ

Украйна удари Каспийския тръбопровод, по който се снабдява рафинерията в Бургас

Published

on

Снимка: AutoZona.bg

Преди два дни украйнски дронове са атакували Каспийския тръбопроводен консорциум СРС, като са поразили основна помпена станция. Следствие на удара тръбопровода СРС е спрял работа за неопределено време. Все още няма информация какви са щетите от удара и кога тръбопровода ще заработи отново с пълния си капацитет.

Значението на Каспийския тръбопровод

Припомням, че Каспийския тръбопроводен консорциум СРС е основния тръбопровод, по който Казахстан осъществява своя износ на петрол и атаката срещу него от страна на Украйна определено ще предизвика реакция от страна на Казахстан. Не е маловажен и факта, че СРС е съвместен проект на руски, казахстански и западни компании сред които е и Chevron и Shell. По него се транспортира около 1% от световното производство на петрол и спирането му за дълъг период може да бъде причина за повишаване на цените на петрола.

Кой използва СРС в момента

В момента заради санкциите Русия почти не използва този тръбопровод като износа се осъществява основно с танкери. Над 80% от транспортирания петрол е на Казахстан и именно от там се захранват с петрол както рафинериите на КазМунайГаз в Румъния, така и рафинерията на Лукойл в Бургас.

Атаката на Украйна на практика няма да се отрази толкована Русия, колкото на Казахстан, Румъния и на … България. Именно затова няма логично обяснение защо украинците са предприели такава необмислема атака и то в момент, когато най-малко им трябва конфликт с държавите в района.

Реакцията на Казахстан

Преди малко официален представител на казахстанското правителство е заявил пред Reuters, че страната му ще иска официално обяснение от Украйна за атаката и в зависимост от отговора ще реши какви действия да предприеме.

Как ще се отрази спирането на СРС на рафинерията в Бургас

Рафинерията в Бургас в момента работи основно с петрол от Казахстан, който се доставя именно по СРС. На всеки 4 дни танкер доставя по 70 000 тона петрол. Ако спирането е само за няколко дни не би трябвало това да се отрази на работата на рафинерията. Ако обаче пораженията по помпената станция са сериозни и ако има още украинкси удари, то има реална опасност да има криза с доставките на петрол за бургаската рафинерия.

Реакцията на държавата

Да се надяваме от рафинерията да имат резервни варианти за доставка. Ролята на държавата в такива момента е изключително важна. Шри такава новина тя трябва незабавно да се задейства и да проведе разговори със собственика на рафинерията и при установяване на опасност от криза да може да поеме оперативен контрол и да осигури работата на рафинерията.

Продължи с четенето

Варна

Тази пролет във Варна отвaря най-голямото представителство на Dongfeng Motor в Европа

Published

on

Тази пролет Voyah България ще отвори най-новото си представителство във Варна. Новият комплекс ще бъде разположен на повече от 3 000м2 РЗП, като това ще бъде най-голямото представителство на Dongfeng Motor в Европа, праде авторитетната автомобилна медия AutoZona.bg.

Инвеститорът ADG Bulgaria е изключителен вносител на автомобили за марките VOYAH, Dongfeng и M-Hero за България. Новото представителство в Морската столица се намира на адрес гр. Варна, Цар Освободител 271 (срещу бензиностанция Ромпетрол).

Отварянето на новия търговски център ще съвпадне с официалния старт на продажбите Aeolus Huge Hybrid , който ще пристигне с нови по-атрактивни цени, което ще го нареди на първо място в класацията за най-достъпен, напълно оборудван семеен SUV с хибридно задвижване. По-късно тази година се очаква и идването на Voyah Courage SUV – първия модел, който ще включва технологията DeepSeek AI.

Няма налично описание на снимката.

Може да бъде изображение с автомобил и текстово съобщение

Няма налично описание на снимката.

Снимки: Voyah България

Продължи с четенето

България

Богдан Богданов: Не е нормално държавата да не знае какво се случва в „Лукойл Нефтохим“

Published

on

Снимка: БНР

Не е нормално държавата да не знае какво се случва в „Лукойл Нефтохим“.

Това каза пред БНР бившият министър на икономиката и депутат от ПП-ДБ Богдан Богданов и обясни, че това е един от най-важните стратегически активи на страната в сферата на енергийната сигурност.

От края на 1999 г., когато се приватизира „Нефтохим Бургас“, последователно „Лукойл“ придобива контрол върху ключови национални активи. … „Лукойл“ е един от основните участници на пазара на дребно на горива – с над 250 бензиностанции. Така през годините е създадена ситуация на господстващо положение на „Лукойл“, при което компанията има контрол върху всички тези активи и не е нормално държавата да не знае какво се случва с всички тези активи. Още повече, че държавата има и представител, а Министерството на енергетиката през т.нар. златна акция има и контролен механизъм, през който стратегически решения за рафинерията – производствен капацитет, инвестиции в инфраструктура и екологични технологии, както и промяна на собствеността – държавата би имала блокираща квота през тази „златна акция. … Друг механизъм е през Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), когато имаме такова съществено придобиване и голям пазарен дял в преработката на петрол и горива… КЗК също има възможност да блокира една такава сделка, Народното събрание също би могло„, уточни бившият министър, но добави, че има своите притеснения, че „не можем изцяло да разчитаме на КЗК, а само на парламента.

Богданов съобщи, че ПП-ДБ обмислят в 51-вия парламент да се създаде временна комисия, която да установи всички факти и обстоятелства около изнесената информация за обсъждане на сделка с конкретни инвеститори:

„Въпреки излязлото опровержение, че не се обсъжда продажба, ние трябва ясно да знаем какви са условията, които българската държава ще заложи като задължителни на потенциален инвеститор“.

По думите му смяната на собствеността на рафинерията е и възможност за диверсифициране на пазара на горива в България, за повече конкуренция и да се осигури достъп до стратегическа национална инфраструктура и на други участници, а не да има монополно положение.

„Службите за сигурност трябва да проверят собствениците и капиталите на фирмата, за да сме сигурни, че инвеститорът, който би поел контрол на този стратегически на държавата ни актив, ще бъде надежден. … Това беше едно от изискванията, което ние заложихме в комуникацията ни с „Лукойл“ по време на кабинета „Денков“, когато се обсъждаха и дерогацията, и преминаването на производство на изцяло неруски петрол, възможните рискове – и технологични, и финансови“, подчерта Богдан Богданов.

БНР

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page