Connect with us

Икономика

АЕЦ „Козлодуй“ печели рекордно по 10 млн. лв. дневно през тази година

Публикувано преди

на

Печалбата преди данъци и лихви на АЕЦ „Козлодуй“ за първите шест месеца на 2022 г. надхвърли сбора от печалбите на дружеството за целите предходни две години (2020 г. и 2021 г.), т.е. за период от 24 месеца. Високите цени на електроенергията изстреляха високо финансовите постижения на атомната централа за второ поредно тримесечие тази година. Само в рамките на полугодието EBITDA за първи път докосва 2 млрд. лв. За сравнение, през същия период на миналата година тя е в размер на едва 381 млн. лв.

Нетната печалба на държавното дружество за първите шест месеца на 2022 г. достига 1.7 млрд. лв. при отчетена за същия период на 2021 г. такава от 263 млн. лв. За сравнение, приблизително 1.7 млрд. лв. е сборът на поставените цели от компанията за печалби през общо четирите цели предходни години – 2018, 2019, 2020 и 2021 г.

С други думи – високите цени на енергията са повишили печалбата на централата с около 420% и всеки ден от началото на годината тя е печелила по над 10 млн. лв.

Made with Flourish

Освен по-високите цени на електро- и топлоенергията, които АЕЦ-ът произвежда, самата продукция надхвърля с малко миналогодишната. Двата ядрени блока – 5 и 6, са произвели средно с 5% повече ток спрямо съпоставимия период на 2021 г. Те са работили „устойчиво на 104%, с оптимално натоварване“, става ясно от отчетите на компанията за първото полугодие.

Постиженията са факт благодарение на традиционно повечето продажби на нерегулирания пазар, където цените в последните месеци са значително по-високи. Този сегмент представлява и около 80% от всички продажби на електроенергия на централата.

Общо приходите на дружеството за първите шест месеца на годината за първи път надхвърлят 2.7 млрд. лв. при събрани 776 млн. лв. година по-рано. Основната част от тях е формирана от продажбата на електроенергия, а годишният ръст е от порядъка на 250%.

Разходите също очаквано растат, но не за оперативни цели, а заради увеличените вноски по фондовете – „Радиоактивни отпадъци“, „Извеждане от експлоатация на ядрени съоръжения“ и „Сигурност на енергийната система“, които се дължат на ръста на приходите от продажби на електроенергия. За първите шест месеца те са скочили с 51% до 417 млн. лв.

Директно за компенсации

Голямата печалба на дружеството отива директно за компенсации към бизнеса за скъпия ток. От отчета става ясно, че до края на юни централата е превела по сметка на БЕХ 456 млн. лв. за целевата помощ. Същата сума пък енергийният холдинг впоследствие преведе във Фонд „Сигурност на електроенергийната система“.

Едноличният собственик на капитала БЕХ е уведомил „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД, че е единственото дружество, което има достатъчно приходи от продажби на ел. енергия от свободен пазар, както и стабилна ликвидна позиция и следва да заплати цялата целева вноска в размер на 456 млн. лв.“, пише в отчета на дружеството.

Отделно атомната централа е дала и заем на БЕХ в размер на 38 млн. лв. във връзка със стари задължения.

Последствия от войната в Украйна

Основните притеснения относно бъдещето на ядрената централа в сянката на войната в Украйна са свързани с руското ядрено гориво, нужно за функционирането на двата работещи реактора. Ключов за дружеството доставчик е руската компания АО ТВЕЛ, с която „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД има сключен дългосрочен договор за доставка на свежо ядрено гориво до 2025 г.

Засега няма забавяне по отношение на доставките на такова от Русия. Независимо от военната обстановка, през май „безпроблемно и по график“ е извършена доставка на 42 броя касети със свежо ядрено гориво. До края на годината е предвидена още една доставка, за която към момента няма индикации за проблеми при осъществяването.

В случай че обстановката се усложни и няма възможност за доставка на ядрено гориво, дружеството посочва, че има складови запаси за работа в непрекъснат режим за още три години, без да се отчитат двете доставки през 2022 г. Припомняме, че в последните си дни кабинетът „Петков“ задвижи и диалога между българската страна и американската Westinghouse за доставка на американско гориво за АЕЦ „Козлодуй“.

Въпреки че доставката на гориво не е възпрепятствана, в отчета си дружеството посочва, че

усложнената политическа обстановка обаче възпрепятства планираното извозване на отработено ядрено гориво за Русия, тъй като маршрутът пресича територията на Украйна с провеждащи се военни операции“.

 

economic.bg

Продължи с четенето

Варна

Тази пролет във Варна отвaря най-голямото представителство на Dongfeng Motor в Европа

Published

on

Тази пролет Voyah България ще отвори най-новото си представителство във Варна. Новият комплекс ще бъде разположен на повече от 3 000м2 РЗП, като това ще бъде най-голямото представителство на Dongfeng Motor в Европа, праде авторитетната автомобилна медия AutoZona.bg.

Инвеститорът ADG Bulgaria е изключителен вносител на автомобили за марките VOYAH, Dongfeng и M-Hero за България. Новото представителство в Морската столица се намира на адрес гр. Варна, Цар Освободител 271 (срещу бензиностанция Ромпетрол).

Отварянето на новия търговски център ще съвпадне с официалния старт на продажбите Aeolus Huge Hybrid , който ще пристигне с нови по-атрактивни цени, което ще го нареди на първо място в класацията за най-достъпен, напълно оборудван семеен SUV с хибридно задвижване. По-късно тази година се очаква и идването на Voyah Courage SUV – първия модел, който ще включва технологията DeepSeek AI.

Няма налично описание на снимката.

Може да бъде изображение с автомобил и текстово съобщение

Няма налично описание на снимката.

Снимки: Voyah България

Продължи с четенето

България

Богдан Богданов: Не е нормално държавата да не знае какво се случва в „Лукойл Нефтохим“

Published

on

Снимка: БНР

Не е нормално държавата да не знае какво се случва в „Лукойл Нефтохим“.

Това каза пред БНР бившият министър на икономиката и депутат от ПП-ДБ Богдан Богданов и обясни, че това е един от най-важните стратегически активи на страната в сферата на енергийната сигурност.

От края на 1999 г., когато се приватизира „Нефтохим Бургас“, последователно „Лукойл“ придобива контрол върху ключови национални активи. … „Лукойл“ е един от основните участници на пазара на дребно на горива – с над 250 бензиностанции. Така през годините е създадена ситуация на господстващо положение на „Лукойл“, при което компанията има контрол върху всички тези активи и не е нормално държавата да не знае какво се случва с всички тези активи. Още повече, че държавата има и представител, а Министерството на енергетиката през т.нар. златна акция има и контролен механизъм, през който стратегически решения за рафинерията – производствен капацитет, инвестиции в инфраструктура и екологични технологии, както и промяна на собствеността – държавата би имала блокираща квота през тази „златна акция. … Друг механизъм е през Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), когато имаме такова съществено придобиване и голям пазарен дял в преработката на петрол и горива… КЗК също има възможност да блокира една такава сделка, Народното събрание също би могло„, уточни бившият министър, но добави, че има своите притеснения, че „не можем изцяло да разчитаме на КЗК, а само на парламента.

Богданов съобщи, че ПП-ДБ обмислят в 51-вия парламент да се създаде временна комисия, която да установи всички факти и обстоятелства около изнесената информация за обсъждане на сделка с конкретни инвеститори:

„Въпреки излязлото опровержение, че не се обсъжда продажба, ние трябва ясно да знаем какви са условията, които българската държава ще заложи като задължителни на потенциален инвеститор“.

По думите му смяната на собствеността на рафинерията е и възможност за диверсифициране на пазара на горива в България, за повече конкуренция и да се осигури достъп до стратегическа национална инфраструктура и на други участници, а не да има монополно положение.

„Службите за сигурност трябва да проверят собствениците и капиталите на фирмата, за да сме сигурни, че инвеститорът, който би поел контрол на този стратегически на държавата ни актив, ще бъде надежден. … Това беше едно от изискванията, което ние заложихме в комуникацията ни с „Лукойл“ по време на кабинета „Денков“, когато се обсъждаха и дерогацията, и преминаването на производство на изцяло неруски петрол, възможните рискове – и технологични, и финансови“, подчерта Богдан Богданов.

БНР

Продължи с четенето

Анализ

Консорциумът Oryx Global / DL Hudson или KazMunayGas Казахстан са най-вероятните купувачи на рафинерията в Бургас

Published

on

Руската петролна компания „LUKOIL“ ще продаде своята рафинерия в България до края на годината, съобщава тази сутрин  „Файненшъл таймс“. След близо една година преговори на финала са останали два основни кандидата : Единият кандидат е консорциум, който е съставен от Oryx Global и DL Hudson, а другия кандидат казахстанската KazMunayGas (KMG) .

От кого зависи избора на купувача?

Тъй като руската държава е основен акционер в „Лукойл“ за такава сделка трябва да получи одобрение на избрания купувач от руския президент Владимир Путин. Очаква се до седмица той да реши кой от двамата кандидати да купи рафинерията в Бургас. По неофициална информация това не са били единствените кандидати и от надпреварата за рафинерията в последния момент са отпаднали SOCAR , държавната енергийна компания на Азербайджан, гръцката Helleniq Energy и консорциум от турската петролна група Opet и Mol Group , държавната петролна компания на Унгария.

Който и да бъде избран за купувач за рафинерията, за да се пристъпи към сделка, то тя трябва да получи одобрение и от регулаторните органи на българската държава. Не е изключено и при продажбата да бъдат променени и условията за държавен контрол над рафинерията. Предишното народно събрание промени закона и продажбата на рафинерията трябва да премине и през одобрение на парламента. Така, че макар и малка я има вероятността избрания от Путин купувач да не бъде одобрен от България.

Кои са двамата купувачи и какви са техните предимства и недостатъци?

Консорциумът на Oryx Global и DL Hudson със сигурност разполага със сериозен финансов ресурс.  DL Hudson е един от най-големите търговци на суровини в света и през последните две години натрупа значителни печалби от нестабилните петролни пазари след ковид панденията. Ако консорциума купи рафинерията, то тя може да работи на пълно натоварване и без проблем да бъдат пласирани произведените горива. Евентуални трудности може да възникнат придоставката на петрол, тъй като маршрута през Босфора е предизвикателство за логистиката. Тук притеснителният момент е Oryx Global, чиято собственост е неизяснена и има основателни съмненията, че руската страна може да има контрол над тази компания. От сайта на Oryx Global се разбира, че е компания е с широк спектър на дейности основно свързани с консултантска и охранителна дейност, защита на данни и на инвестиции в рискови зони.

KazMunayGas е може би в по-добра позиция, тъй-като компанията вече дълги години си партнира с „Лукойл“, а в момента е най-големия доставчик на петрол за рафинерията в Бургас. Казахстанците нямат проблем със снабдяването с петрол, тъй-като имат и необходимия капацитет на добив, имат и добре работеща логистика през каспийския тръбопровод. KazMunayGas има и опит в региона и в България, където чрез дъщерната си компания Rompetrol Group притежава две рафинерии в Румъния и веригата бензиностанции Rompetrol.

Какво може да направи държавата?

Държавата може да използва тази сделка както да преформатира своето участие в рафинерията, така и да се справи с монополното положение на Лукойл или на новия купувач. В момента освен символичното участие чрез „златна акция“ в надзорния съвет държавата няма никакви лостове за влияние и за противодействие при злоупотреба с монополното положение. Регулаторите може да одобрят избрания купувач, но да изискат разделение на активите на компанията, така, че рафинерията да е отделна собственост от тръбопровода и акцизните бази. Не е изключено държавата да поиска и да влезе в съсобственост на тръбопровода. Дали обаче в тази нестабилна политическа ситуация държавата ще съумее да защити своя интерес е рано да се каже.

  инж.Пламен Дочев

* полезни връзки:

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page