Connect with us

Икономика

Автомобилните гиганти ще инвестират $1.2 трлн. в електромобили

Публикувано преди

на

Водещите световни производители на автомобили планират да инвестират близо 1.2 трилиона долара до 2030 г. за разработване и производство на милиони електрически превозни средства. В колосалната сума влиза и подсигуряването на батерии и суровини за подпомагане на това производство, сочи анализ на Reuters на база публични данни и прогнози, публикувани от големите компании.

Стойността на инвестициите в EV, която не е публикувана досега, превъзхожда предишните инвестиционни оценки на Reuters и е повече от два пъти по-голяма от изчисленията, публикувани преди година. За да поставим цифрата в контекст, Alphabet, компанията майка на Google и Waymo, има пазарна капитализация от 1.3 трилиона долара.

Автомобилните гиганти правят планове за производство на 54 милиона електрически превозни средства с батерии до 2030 г., което представлява повече от 50% от общото производство на автомобили, според анализа.

За да поддържат това безпрецедентно ниво на електромобили, производителите и техните партньори за батерии планират да инсталират 5.8 тераватчаса капацитет за производство на батерии до 2030 г., според данни от Benchmark Mineral Intelligence.

Водеща позиция заема Tesla, чийто главен изпълнителен директор Илон Мъск очерта дързък план за производството на 20 милиона електромобила до 2030 г., изискващи около 3 тераватчаса батерии. Мъск в края на октомври каза, че Tesla вече работи върху по-малък модел, чиято цел е да струва наполовина по-малко от Model 3 и Model Y.

Въпреки че Tesla не е разкрила напълно своите планове за разходи, такъв експоненциален растеж – 13-кратно увеличение спрямо очакваните 1.5 милиона превозни средства, които се надява да продаде тази година – ще дойде на цена от стотици милиарди долари. Това сочи анализ на Reuters на Финансови разкрития и прогнози на Tesla за глобалното търсене на електромобили и производство на батерии и минерали за батерии.

Германският Volkswagen, въпреки че изостава от Tesla, има амбициозни планове до края на десетилетието да инвестира над 100 милиарда долара, за да изгради глобалното си портфолио от EV, да построи нови „гигафабрики“ за батерии в Европа и Северна Америка, както и да подсигури доставки на ключови суровини.

Японската Toyota Motor Corp ще инвестира 70 милиарда долара за електрифициране на превозни средства и производство на повече батерии и очаква да продаде най-малко 3.5 милиона електрически модела с батерии (BEV) до 2030 г. Планира поне 30 различни модела и очаква да направи цялата гама на Lexus с електрическа батерия през този период.

Ford Motor Co продължава да увеличава нивото на разходите си за нови електромобили – засега до 50 милиарда долара – и поне 240 гигаватчаса капацитет на батерията със своите партньори, като се стреми да произведе около 3 милиона BEV до 2030 г. – половината от общия обем.

Mercedes-Benz е заделил най-малко 47 милиарда долара за разработка и производство на електромобили. Почти две трети от средствата са предвидени за увеличаване на глобалния капацитет на батериите с партньори до над 200 гигаватчаса.

BMW, Stellantis и General Motors планират да похарчат най-малко 35 милиарда долара за електромобили и батерии, като Stellantis предвижда най-агресивната програма за батерии: планирани са 400 гигаватчаса капацитет с партньори до 2030 г, както и изграждането на четири завода в Северна Америка.

economic.bg

Продължи с четенето

Анализ

Украйна удари Каспийския тръбопровод, по който се снабдява рафинерията в Бургас

Published

on

Снимка: AutoZona.bg

Преди два дни украйнски дронове са атакували Каспийския тръбопроводен консорциум СРС, като са поразили основна помпена станция. Следствие на удара тръбопровода СРС е спрял работа за неопределено време. Все още няма информация какви са щетите от удара и кога тръбопровода ще заработи отново с пълния си капацитет.

Значението на Каспийския тръбопровод

Припомням, че Каспийския тръбопроводен консорциум СРС е основния тръбопровод, по който Казахстан осъществява своя износ на петрол и атаката срещу него от страна на Украйна определено ще предизвика реакция от страна на Казахстан. Не е маловажен и факта, че СРС е съвместен проект на руски, казахстански и западни компании сред които е и Chevron и Shell. По него се транспортира около 1% от световното производство на петрол и спирането му за дълъг период може да бъде причина за повишаване на цените на петрола.

Кой използва СРС в момента

В момента заради санкциите Русия почти не използва този тръбопровод като износа се осъществява основно с танкери. Над 80% от транспортирания петрол е на Казахстан и именно от там се захранват с петрол както рафинериите на КазМунайГаз в Румъния, така и рафинерията на Лукойл в Бургас.

Атаката на Украйна на практика няма да се отрази толкована Русия, колкото на Казахстан, Румъния и на … България. Именно затова няма логично обяснение защо украинците са предприели такава необмислема атака и то в момент, когато най-малко им трябва конфликт с държавите в района.

Реакцията на Казахстан

Преди малко официален представител на казахстанското правителство е заявил пред Reuters, че страната му ще иска официално обяснение от Украйна за атаката и в зависимост от отговора ще реши какви действия да предприеме.

Как ще се отрази спирането на СРС на рафинерията в Бургас

Рафинерията в Бургас в момента работи основно с петрол от Казахстан, който се доставя именно по СРС. На всеки 4 дни танкер доставя по 70 000 тона петрол. Ако спирането е само за няколко дни не би трябвало това да се отрази на работата на рафинерията. Ако обаче пораженията по помпената станция са сериозни и ако има още украинкси удари, то има реална опасност да има криза с доставките на петрол за бургаската рафинерия.

Реакцията на държавата

Да се надяваме от рафинерията да имат резервни варианти за доставка. Ролята на държавата в такива момента е изключително важна. Шри такава новина тя трябва незабавно да се задейства и да проведе разговори със собственика на рафинерията и при установяване на опасност от криза да може да поеме оперативен контрол и да осигури работата на рафинерията.

Продължи с четенето

Варна

Тази пролет във Варна отвaря най-голямото представителство на Dongfeng Motor в Европа

Published

on

Тази пролет Voyah България ще отвори най-новото си представителство във Варна. Новият комплекс ще бъде разположен на повече от 3 000м2 РЗП, като това ще бъде най-голямото представителство на Dongfeng Motor в Европа, праде авторитетната автомобилна медия AutoZona.bg.

Инвеститорът ADG Bulgaria е изключителен вносител на автомобили за марките VOYAH, Dongfeng и M-Hero за България. Новото представителство в Морската столица се намира на адрес гр. Варна, Цар Освободител 271 (срещу бензиностанция Ромпетрол).

Отварянето на новия търговски център ще съвпадне с официалния старт на продажбите Aeolus Huge Hybrid , който ще пристигне с нови по-атрактивни цени, което ще го нареди на първо място в класацията за най-достъпен, напълно оборудван семеен SUV с хибридно задвижване. По-късно тази година се очаква и идването на Voyah Courage SUV – първия модел, който ще включва технологията DeepSeek AI.

Няма налично описание на снимката.

Може да бъде изображение с автомобил и текстово съобщение

Няма налично описание на снимката.

Снимки: Voyah България

Продължи с четенето

България

Богдан Богданов: Не е нормално държавата да не знае какво се случва в „Лукойл Нефтохим“

Published

on

Снимка: БНР

Не е нормално държавата да не знае какво се случва в „Лукойл Нефтохим“.

Това каза пред БНР бившият министър на икономиката и депутат от ПП-ДБ Богдан Богданов и обясни, че това е един от най-важните стратегически активи на страната в сферата на енергийната сигурност.

От края на 1999 г., когато се приватизира „Нефтохим Бургас“, последователно „Лукойл“ придобива контрол върху ключови национални активи. … „Лукойл“ е един от основните участници на пазара на дребно на горива – с над 250 бензиностанции. Така през годините е създадена ситуация на господстващо положение на „Лукойл“, при което компанията има контрол върху всички тези активи и не е нормално държавата да не знае какво се случва с всички тези активи. Още повече, че държавата има и представител, а Министерството на енергетиката през т.нар. златна акция има и контролен механизъм, през който стратегически решения за рафинерията – производствен капацитет, инвестиции в инфраструктура и екологични технологии, както и промяна на собствеността – държавата би имала блокираща квота през тази „златна акция. … Друг механизъм е през Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), когато имаме такова съществено придобиване и голям пазарен дял в преработката на петрол и горива… КЗК също има възможност да блокира една такава сделка, Народното събрание също би могло„, уточни бившият министър, но добави, че има своите притеснения, че „не можем изцяло да разчитаме на КЗК, а само на парламента.

Богданов съобщи, че ПП-ДБ обмислят в 51-вия парламент да се създаде временна комисия, която да установи всички факти и обстоятелства около изнесената информация за обсъждане на сделка с конкретни инвеститори:

„Въпреки излязлото опровержение, че не се обсъжда продажба, ние трябва ясно да знаем какви са условията, които българската държава ще заложи като задължителни на потенциален инвеститор“.

По думите му смяната на собствеността на рафинерията е и възможност за диверсифициране на пазара на горива в България, за повече конкуренция и да се осигури достъп до стратегическа национална инфраструктура и на други участници, а не да има монополно положение.

„Службите за сигурност трябва да проверят собствениците и капиталите на фирмата, за да сме сигурни, че инвеститорът, който би поел контрол на този стратегически на държавата ни актив, ще бъде надежден. … Това беше едно от изискванията, което ние заложихме в комуникацията ни с „Лукойл“ по време на кабинета „Денков“, когато се обсъждаха и дерогацията, и преминаването на производство на изцяло неруски петрол, възможните рискове – и технологични, и финансови“, подчерта Богдан Богданов.

БНР

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page