Connect with us

Икономика

Автомобилните гиганти ще инвестират $1.2 трлн. в електромобили

Публикувано преди

на

Водещите световни производители на автомобили планират да инвестират близо 1.2 трилиона долара до 2030 г. за разработване и производство на милиони електрически превозни средства. В колосалната сума влиза и подсигуряването на батерии и суровини за подпомагане на това производство, сочи анализ на Reuters на база публични данни и прогнози, публикувани от големите компании.

Стойността на инвестициите в EV, която не е публикувана досега, превъзхожда предишните инвестиционни оценки на Reuters и е повече от два пъти по-голяма от изчисленията, публикувани преди година. За да поставим цифрата в контекст, Alphabet, компанията майка на Google и Waymo, има пазарна капитализация от 1.3 трилиона долара.

Автомобилните гиганти правят планове за производство на 54 милиона електрически превозни средства с батерии до 2030 г., което представлява повече от 50% от общото производство на автомобили, според анализа.

За да поддържат това безпрецедентно ниво на електромобили, производителите и техните партньори за батерии планират да инсталират 5.8 тераватчаса капацитет за производство на батерии до 2030 г., според данни от Benchmark Mineral Intelligence.

Водеща позиция заема Tesla, чийто главен изпълнителен директор Илон Мъск очерта дързък план за производството на 20 милиона електромобила до 2030 г., изискващи около 3 тераватчаса батерии. Мъск в края на октомври каза, че Tesla вече работи върху по-малък модел, чиято цел е да струва наполовина по-малко от Model 3 и Model Y.

Въпреки че Tesla не е разкрила напълно своите планове за разходи, такъв експоненциален растеж – 13-кратно увеличение спрямо очакваните 1.5 милиона превозни средства, които се надява да продаде тази година – ще дойде на цена от стотици милиарди долари. Това сочи анализ на Reuters на Финансови разкрития и прогнози на Tesla за глобалното търсене на електромобили и производство на батерии и минерали за батерии.

Германският Volkswagen, въпреки че изостава от Tesla, има амбициозни планове до края на десетилетието да инвестира над 100 милиарда долара, за да изгради глобалното си портфолио от EV, да построи нови „гигафабрики“ за батерии в Европа и Северна Америка, както и да подсигури доставки на ключови суровини.

Японската Toyota Motor Corp ще инвестира 70 милиарда долара за електрифициране на превозни средства и производство на повече батерии и очаква да продаде най-малко 3.5 милиона електрически модела с батерии (BEV) до 2030 г. Планира поне 30 различни модела и очаква да направи цялата гама на Lexus с електрическа батерия през този период.

Ford Motor Co продължава да увеличава нивото на разходите си за нови електромобили – засега до 50 милиарда долара – и поне 240 гигаватчаса капацитет на батерията със своите партньори, като се стреми да произведе около 3 милиона BEV до 2030 г. – половината от общия обем.

Mercedes-Benz е заделил най-малко 47 милиарда долара за разработка и производство на електромобили. Почти две трети от средствата са предвидени за увеличаване на глобалния капацитет на батериите с партньори до над 200 гигаватчаса.

BMW, Stellantis и General Motors планират да похарчат най-малко 35 милиарда долара за електромобили и батерии, като Stellantis предвижда най-агресивната програма за батерии: планирани са 400 гигаватчаса капацитет с партньори до 2030 г, както и изграждането на четири завода в Северна Америка.

economic.bg

Продължи с четенето

България

Богдан Богданов: Не е нормално държавата да не знае какво се случва в „Лукойл Нефтохим“

Published

on

Снимка: БНР

Не е нормално държавата да не знае какво се случва в „Лукойл Нефтохим“.

Това каза пред БНР бившият министър на икономиката и депутат от ПП-ДБ Богдан Богданов и обясни, че това е един от най-важните стратегически активи на страната в сферата на енергийната сигурност.

От края на 1999 г., когато се приватизира „Нефтохим Бургас“, последователно „Лукойл“ придобива контрол върху ключови национални активи. … „Лукойл“ е един от основните участници на пазара на дребно на горива – с над 250 бензиностанции. Така през годините е създадена ситуация на господстващо положение на „Лукойл“, при което компанията има контрол върху всички тези активи и не е нормално държавата да не знае какво се случва с всички тези активи. Още повече, че държавата има и представител, а Министерството на енергетиката през т.нар. златна акция има и контролен механизъм, през който стратегически решения за рафинерията – производствен капацитет, инвестиции в инфраструктура и екологични технологии, както и промяна на собствеността – държавата би имала блокираща квота през тази „златна акция. … Друг механизъм е през Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), когато имаме такова съществено придобиване и голям пазарен дял в преработката на петрол и горива… КЗК също има възможност да блокира една такава сделка, Народното събрание също би могло„, уточни бившият министър, но добави, че има своите притеснения, че „не можем изцяло да разчитаме на КЗК, а само на парламента.

Богданов съобщи, че ПП-ДБ обмислят в 51-вия парламент да се създаде временна комисия, която да установи всички факти и обстоятелства около изнесената информация за обсъждане на сделка с конкретни инвеститори:

„Въпреки излязлото опровержение, че не се обсъжда продажба, ние трябва ясно да знаем какви са условията, които българската държава ще заложи като задължителни на потенциален инвеститор“.

По думите му смяната на собствеността на рафинерията е и възможност за диверсифициране на пазара на горива в България, за повече конкуренция и да се осигури достъп до стратегическа национална инфраструктура и на други участници, а не да има монополно положение.

„Службите за сигурност трябва да проверят собствениците и капиталите на фирмата, за да сме сигурни, че инвеститорът, който би поел контрол на този стратегически на държавата ни актив, ще бъде надежден. … Това беше едно от изискванията, което ние заложихме в комуникацията ни с „Лукойл“ по време на кабинета „Денков“, когато се обсъждаха и дерогацията, и преминаването на производство на изцяло неруски петрол, възможните рискове – и технологични, и финансови“, подчерта Богдан Богданов.

БНР

Продължи с четенето

Анализ

Консорциумът Oryx Global / DL Hudson или KazMunayGas Казахстан са най-вероятните купувачи на рафинерията в Бургас

Published

on

Руската петролна компания „LUKOIL“ ще продаде своята рафинерия в България до края на годината, съобщава тази сутрин  „Файненшъл таймс“. След близо една година преговори на финала са останали два основни кандидата : Единият кандидат е консорциум, който е съставен от Oryx Global и DL Hudson, а другия кандидат казахстанската KazMunayGas (KMG) .

От кого зависи избора на купувача?

Тъй като руската държава е основен акционер в „Лукойл“ за такава сделка трябва да получи одобрение на избрания купувач от руския президент Владимир Путин. Очаква се до седмица той да реши кой от двамата кандидати да купи рафинерията в Бургас. По неофициална информация това не са били единствените кандидати и от надпреварата за рафинерията в последния момент са отпаднали SOCAR , държавната енергийна компания на Азербайджан, гръцката Helleniq Energy и консорциум от турската петролна група Opet и Mol Group , държавната петролна компания на Унгария.

Който и да бъде избран за купувач за рафинерията, за да се пристъпи към сделка, то тя трябва да получи одобрение и от регулаторните органи на българската държава. Не е изключено и при продажбата да бъдат променени и условията за държавен контрол над рафинерията. Предишното народно събрание промени закона и продажбата на рафинерията трябва да премине и през одобрение на парламента. Така, че макар и малка я има вероятността избрания от Путин купувач да не бъде одобрен от България.

Кои са двамата купувачи и какви са техните предимства и недостатъци?

Консорциумът на Oryx Global и DL Hudson със сигурност разполага със сериозен финансов ресурс.  DL Hudson е един от най-големите търговци на суровини в света и през последните две години натрупа значителни печалби от нестабилните петролни пазари след ковид панденията. Ако консорциума купи рафинерията, то тя може да работи на пълно натоварване и без проблем да бъдат пласирани произведените горива. Евентуални трудности може да възникнат придоставката на петрол, тъй като маршрута през Босфора е предизвикателство за логистиката. Тук притеснителният момент е Oryx Global, чиято собственост е неизяснена и има основателни съмненията, че руската страна може да има контрол над тази компания. От сайта на Oryx Global се разбира, че е компания е с широк спектър на дейности основно свързани с консултантска и охранителна дейност, защита на данни и на инвестиции в рискови зони.

KazMunayGas е може би в по-добра позиция, тъй-като компанията вече дълги години си партнира с „Лукойл“, а в момента е най-големия доставчик на петрол за рафинерията в Бургас. Казахстанците нямат проблем със снабдяването с петрол, тъй-като имат и необходимия капацитет на добив, имат и добре работеща логистика през каспийския тръбопровод. KazMunayGas има и опит в региона и в България, където чрез дъщерната си компания Rompetrol Group притежава две рафинерии в Румъния и веригата бензиностанции Rompetrol.

Какво може да направи държавата?

Държавата може да използва тази сделка както да преформатира своето участие в рафинерията, така и да се справи с монополното положение на Лукойл или на новия купувач. В момента освен символичното участие чрез „златна акция“ в надзорния съвет държавата няма никакви лостове за влияние и за противодействие при злоупотреба с монополното положение. Регулаторите може да одобрят избрания купувач, но да изискат разделение на активите на компанията, така, че рафинерията да е отделна собственост от тръбопровода и акцизните бази. Не е изключено държавата да поиска и да влезе в съсобственост на тръбопровода. Дали обаче в тази нестабилна политическа ситуация държавата ще съумее да защити своя интерес е рано да се каже.

  инж.Пламен Дочев

* полезни връзки:

Продължи с четенето

Икономика

Петролът пое надолу в началото на седмицата

Published

on

Цените на петрола се понижиха в азиатската търговия днес, тъй като опасенията за по-слабо търсене в най-големия световен вносител на петрол Китай оказаха натиск върху пазарните нагласи. Инвеститорите същевременно насочват вниманието си върху напредъка в преговорите за прекратяване на огъня в Близкия изток, които биха могли да намалят рисковете за доставките, информира Ройтерс, предаде БТА.

Фючърсите на суровия петрол сорт Брент поевтиняха с 13 цента или 0,2 на сто до 79,55 долара за барел. Котировките на американския лек суров петрол загубиха 13 цента или 0,2 на сто до 76,52 долара за барел.

Контрактите и на двата сорта отстъпиха близо 2 на сто в петък, след като инвеститорите смекчиха очакванията си за ръст на търсенето от страна на Китай, но приключиха седмицата до голяма степен без промяна спрямо предходната седмица, след като поредицата икономически данни от САЩ миналата седмица показа, че инфлацията е умерена, а разходите в търговията на дребно са стабилни.

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page